Foto: Dejan Bulut
Jazz glasbenik Marko Črnčec je po študiju začel redno obiskovati New York. Tam je posnel svoj album, spoznal veliko prijateljev. Kasneje se je odločil, da se v mesto jazza preseli.

Marko Črnčec je vrhunski pianist, ki se je pred nekaj leti podal na glasbeno izkušnjo v New York. 

»Moj sound, moja unikatnost izvira iz mojega 'neznanja'. Če si pustiš prostor za neznano, razvijati svoj glas ter vokabularij in biti ranljiv, lahko to privede do svojstvenega izkupička. Zdi se mi, da je pri umetniku to najbolj pomembno. Če vse zvadiš, naštudiraš in potem samo 'poustvarjas', se mi zdi malo dolgočasno. Kdo želi slišati slabšo verzijo nečesa, kar je nekdo že odlično zaigral?« sprašuje jazz glasbenik.

New York je mesto kulture, mesto jazza in predvsem mesto možnosti

Svoj prvi koncert v New Yorku je igral v svetovno znanem Jazz klubu Blue Note.

»Prvi koncert v Blue Note, sem si mislil, to je to. V New Yorku se res da. Ko prideš tja, pa je čisto drugače,« pravi. Konkurenca vrhunskih glasbenikov je neskončna. Posledično je manj rednih koncertov in slabši zaslužek.

»Zavedam se svojega mesta v glasbi, ampak kljub temu te postavi na realna tla, ko prideš v epicenter jazz glasbe. Sploh, če prideš iz Slovenije. V New Yorku je res ogromno odličnih glasbenikov,« prizna Črnčec. 

Zaradi visoke kvalitete je napredovanje nujno. V vsakem trenutku moraš biti v vrhunski pripravljenosti. Marko pravi, da je to tudi eden izmed čarov New Yorka: »Tam je veliko vrhunskih glasbenikov, ki obvladajo vse spektre svojega instrumenta. Od poznavanja repertoarja, do dobrega 'time-a', dodelanega zvoka in tako dalje. To te žene, da se konstantno izboljšuješ. Velikokrat prideš iz koncertov in sessionov navdihnjen, motiviran. Na primer - takoj se moram naučiti novi standard, ki sem ga slišal včeraj. In meni je to super, ker me visok nivo glasbene scene inspirira, da se vedno razvijam,« pripoveduje.

Privatna druženja so velikorat pot do dela

V New Yorku je veliko privatnih glasbenih druženj. Glasbeniki se dobijo pri nekomu doma, se družijo in igrajo. In to je tudi pot do dela: »Tam je veliko home sessionov. Včasih se pelješ tudi dve uri samo za to, da bi z nekom igral. In ravno na teh sessionih dobiš največ novih poznanstev, priložnosti za delo. Sicer vzame ogromno energije in časa zaradi transporta in velikih razdalj. Ponavadi se igra po tri ure skupaj. Ampak se splača zaradi mreženja in vrhunske glasbe. Spoznaš neskončno vrhunskih glasbenikov. Še posebej basistov, pianistov ter saksofonistov. Včasih razmišljam, kje se bo našlo delo za vse nas, saj se zdi, da je na glasbeni sceni premalo prostora za vse te talente.«

Prostora za ego ni

New York je prepojen z umetniki na najvišjem nivoju. Kljub temu vzvišenosti in zavisti ni začutil: »Tam ni prostora za svoj ego. Na sessione velikokrat pridejo tudi uveljavljeni glasbeniki, ki igrajo po turnejah, so slavni. Pa jim ni nič čudnega, ali izpod časti, da igrajo s tabo. Vsi enostavno hočejo samo igrati, uživati v glasbi in se učiti.«

»Naučil sem se, da se je veliko bolje in osvobajajoče osredotočiti na svojo pot ter popravljati svoje napake, kot pa kritizirati druge. Tukaj je zame pravi napredek.«

Marko Črnčec

Ob napačnih ljudeh izgubiš ljubezen do glasbe

»Ne smeš se družiti z napačnimi ljudmi, ker izgubiš motivacijo ter ljubezen do glasbe same. Na sceni je seveda tudi ogromno ambicioznih posameznikov, ki ne uporabljajo sredstev, da se prebijejo do dela. In zaradi takšnih ljudi lahko včasih pozabiš, zakaj si se sploh začel ukvarjati z glasbo. Če pa se družiš s pravimi ljudmi, lahko dobiš veliko podpore, motivacije in na koncu tudi dela. Če ne poznaš nobenega in če nisi res nekdo, ki nenormalno izstopa, se zelo težko prebiješ,« razmišlja. 

Foto: Liana Kleinman

Jam sessioni so borba

V Sloveniji jam sessioni niso zelo razširjeni. V New Yorku čakaš več ur, da stopiš na oder. 

»Sessioni se začnejo ob enih ali pol dveh zjutraj. In potem je tam 30 mladih študentov, ki so zagreti in zelo kvalitetni. Če hočeš priti na oder, se moraš včasih dobesedno prerivati,« pravi Marko in nadaljuje, da pa so ravno taki dogodki ključni za uspeh.

Tam do dela prideš z mreženjem, kvalitetnim igranjem in družabnostjo: »Res si se primoran spoznavati ljudi. Če nisi tak tip človeka, se je težko prisiliti. Američani obvladajo socialne veščine in znajo biti všečni. Jaz pa nisem taki ekstremni ekstrovert. Če si mi kul, se rad pogovarjam, drugače pa se mi ne da 'igrat' prijaznosti. Predvsem pa moraš sam iskati priložnosti. Če čakaš, da se bodo čudežno pojavile, se ne boš premaknil. Če hočeš tam uspeti, moraš imeti res trdo kožo. New York ponuja morje možnosti za glasbenike. Od tvojega pristopa, angažiranosti in zagnanosti je odvisno, kako dobro boš lahko od glasbe živel.«

Marko je imel pred odhodom čez lužo veliko prijateljev iz New Yorka. Zato mu je bilo lažje: »Imel sem srečo, da sem že v Evropi igral z znanimi glasbeniki. Ko sem prišel v New York, sem jih kontaktiral in tako smo začeli skupaj igrati.«

Z internetom do kvalitete

Iz Slovenije ga je pregnalo predvsem pomanjkanje konkurence, inspiracije, novih znanj. Pravi, da je zdaj drugače. Internet je omogočil, da se lahko mladi primerjajo s svetovno glasbeno sceno, imajo stik z najvišjim profesionalnim nivojem in ne samo z lokalno sceno.

»Glasbeniki danes živijo v večji konkurenci, imajo več možnosti izobrazbe in so posledično veliko bolj motivirani, zagnani. Mladi so danes glasbeno bolj razviti, kvalitetnejši. Vseeno pa zaradi prenasičenosti informacij ni toliko globine ter ranljivosti, to je res,« opaža.

New York, mesto jazza.

New York je mesto, kjer je jazz nastal, kjer ljudje živijo za glasbo ter umetnost. Glasba je tam del vsakdana. Mesto ponuja veliko glasbenih šol. Jazz je tam ljudska glasba. 

Jazz koncert v New Yorku ne velja za dogodek višje klase. Ne vlada resno in dolgočasno vzdušje. Jazz tam spremljajo vse generacije.

»Tudi starejši pridejo na koncerte, te po koncertu čakajo, da ti iz srca čestitajo. Ko iskreno začutijo nekaj, verjamejo v to in ti želijo povedati, da si jih navdušil. Te podpreti, kupiti cd ali kar dva. Poslušalcem ni problem kupiti karte. V Sloveniji je ljudi treba glasbeno izobraziti, jih navaditi na to, da je umetnost nujna stvar za ohranjanje kulture. Da umetniki živijo tudi od resne, kvalitetne glasbe, ne pa samo od popularne ali zabavljaško naravnane glasbe. Seveda, je za to potrebna podpora ter ozaveščanje ljudi. Strinjam se, da mora ustvarjalec s kvaliteto vzbuditi zanimanje tistega, ki bo njegovo delo podprl ali zanj plačal. Ampak vsi vemo, kakšna je trenutna promocija globalne glasbene scene. Veliko temelji na finančnem dobičku in na žalost ljudje tudi vedno bolj sledijo stvarem na 'prvo žogo'. Definitivno so v manjšini tisti, ki imajo svojstven okus ter naredijo 'research' in najdejo, kar jim je resnično všeč,« razmišlja Marko. 

Pot do uspeha

V New Yorku je veliko odličnih jazzovskih edukatorjev ter šol. Zato je tam najboljsa pot, da se vpišeš na študij. Velikokrat je tam navada, da profesorji nadpovprečne študente kar sami vpeljejo v sceno in jim tako omogočajo lažjo kariero. Seveda, pa je še vedno odvisno od posameznika, kako bo priložnost izkoristil ter jo nadgradil. 

Prava poznanstva so tam zelo pomembna: »Včasih je bilo baje veliko lažje, glasbeniki so imeli koncerte vsak dan. Jaz se na koncerte nisem mogel zanesti. Kak mesec jih je več, so dobro plačani. Pride tudi mesec brez koncerta ali pa so zelo slabo plačani. Nasičenost talentov je večja, kot je priložnosti.«

Vrhunska izvedba glasbe tam ni dovolj. Prebijejo se tisti, ki znajo nastopati, so samozavestni in so v krogu pravih ljudi. »Recepta za uspeh ni. Sreča, pravi čas na pravem mestu in kvaliteta,« pove Marko.

Vrhunska forma ves čas

V New Yorku je veliko koncertov, kjer glasbenike potrebujejo zadnji trenutek: »Dostikrat sem dobil klic, če lahko čez eno uro igram. In za kaj takega ti morajo zaupati. Ves čas moraš biti v vrhunski formi. Drugače enostavno ne gre. V bistvu te je sram, če nisi na konstantnem nivoju.«

Črnčec zaključi, da je glasbeno življenje v New Yorku težko, nezanesljivo, a hkrati čarobno. Poudarja pa, da če glasbe nimaš resnično rad, tam ne zdržiš. 

S spleta

Komentarji (1)

S klikom na gumb Komentiraj se strinjate s pravili komentiranja.
Zikollino (nepreverjen)

Churnchetz ... veliko sreče ... odprte pameti in pripravljene guzice ... preimenuj se DigMyGoldAssHole ... morda pa sreča najde pot ...

Starejše novice