Foto: Filip Berko
Maribor bo v oktobru spet kulturni epicenter - SNG Maribor bo gostitelj gledaliških in obgledaliških srečevanj, izmenjav in kritičnega premišljevanja o aktualnem stanju gledališča in družbe.

Borštnikovo srečanje je osrednji slovenski gledališki festival tekmovalnega značaja in platforma, ki pa se vedno bolj razvija v smeri mednarodnega uveljavljanja slovenskega gledališča, usposabljanja in nenazadnje tudi razvoja občinstev in povezovanja.

Direktor Slovenskega narodnega gledališča Maribor Danilo Rošker je o osrednjem slovenskem, regionalnem in mednarodnem Festivalu dejal: »Glede na to, da se večji del gledaliških prireditev zgodi v Ljubljani, smo v Mariboru res lahko ponosni, da imamo ta osrednji gledališki festival. K temu je letos pripomoglo tudi to, da sta Mestna občina Maribor in ministrstvo za kulturo dvignila programska sredstva. Lahko rečemo, da festival diha s polnimi pljuči, da je v polnem teku, izredno dobro organiziran, z nekimi drugačnimi smernicami in zelo smo ponosni, da lahko v našem teatru že 54. leto gostimo ta pomemben nacionalni festival. Letos bo še bolj pomembno in svečano, saj praznujemo stoletnico gledališča in bomo vse to zavili skupaj. Veselim se festivala in želim, da bi prišlo čim več obiskovalcev, Mariborčanov in obiskovalcev iz tujine, saj je festival vedno bolj mednarodno relevanten. Tukaj bo ogromno prireditev za mlade in vso drugo publiko.«

Pomen festivala je večplasten

Umetniški direktor Festivala Borštnikovo srečanje Aleš Novak, je povedal: »Začetek junija je vsako leto čas, ko se temperatura v zvezi s festivalom nekoliko dvigne, tudi v gledališčih, ki si želijo biti udeležena, s svojimi predstavami in produkcijami, v čim večjem delu programa na Festivalu Borštnikovo srečanje, ki še vedno ostaja, po desetletjih razvoja, obstoja, turbolenc in mirne plovbe, osrednji slovenski, gledališki, dramski in postdramski festival s tekmovalnim programom, s tekmovalno selekcijo. Festival podeli nagrade, ki kotirajo v slovenskem in tudi širše kulturnem prostoru kot ene najbolj uglednih, najbolj cenjenih nagrad. Te nagrade imajo celo neposreden vpliv na plače ustvarjalcev, kar pa je v slovenskem prostoru izjema. Pomen festivala je večplasten in se ves čas ohranja.«

Tekmovalni program letošnjega festivala bo ponudil dvajset predstav po izboru selektorja, dramatika, režiserja in gledališkega pedagoga Matjaža Zupančiča in obsežen spelter predstav slovenskih in tujih producentov v spremljevalnem programu.

Program tudi letos sledi načelu, da je izbrana predstava pomemben dosežek oziroma opaznejši premik v letošnji gledališki sezoni. Tekmovalni in spremljevalni program pa sta sorazmerno celovit vpogled v aktualno stanje slovenske gledališke ustvarjalnosti. Kot preteklo leto, bodo tudi letošnje leto po predstavah sledili pogovori z ustvarjalci.

Tekmovalni program 54. Festivala Borštnikovo srečanje

Izbor predstav na Borštnikovem srečanju je razumljen kot avtorsko dejanje aktualnega selektorja, letos Matjaža Zupančiča: »Osrednji nacionalni gledališki festival ni razumljen samo kot pregled najzanimivejših, kakovostnih in presežnih gledaliških dogodkov pretekle sezone, ampak ima tudi tekmovalni naboj. Tu se pojavi zanimivo vprašanje: Če gre za tekmo, kakšna so pravila? Kdo lahko sodeluje, kaj se primerja, v čem se tekmuje? Čeprav pravilnik Borštnikovega srečanja to do neke mere ureja, ostaja vprašanje v resnici odprto. In med drugim opozarja na to, da je sodobno gledališče postalo široka paleta scenskih praks, kjer stvari niso samo dobre in slabe, ampak predvsem tudi različne. Težko primerljive. Zato se zavedam, da je ne samo pravica, ampak tudi dolžnost aktualnega selektorja, da postavi jasne kriterije za tekmovalni spored. Kriterije, ki se seveda spreminjajo, kot se spreminjata mera in okus vsakokratnih selekcij. Na drugi strani pa se ni odveč zavedati, da je tekmovanje v polju umetnosti zmeraj problematično in da gledališče ni matematika. Predvsem je bila umetnost vedno tudi kršenje zakonov in pravil. Zato je potrebno na festival gledati kot na celoto. Menim, da je vsaka predstava, ki se uvrsti na Borštnikovo srečanje, v svojem pomenu festivalska predstava; ne glede na to, v kateri program je umeščena.«

»Moja selektorska agenda temelji na treh osnovnih in med seboj povezanih kategorijah. Imenujem jih igra, mišljenje in uprizarjanje. Tako v tekmovalni plan letošnjega festivala izbiram teater, ki svoj ustvarjalni napor povezuje z gledališko igro. Ta moja odločitev ni brez zveze z osebnostjo, po kateri nosita ime festival in prestižno priznanje. Gledališka igra se spreminja, razvija in je danes seveda drugačna, kot je bila nekoč. Tudi gledališki festivali so različni – težko pa si predstavljam Borštnikovo srečanje, ki bi izgubilo interes za igro, igralca in vrhunske dosežke v sodobni igralski umetnosti,« je še dejal o svojem izboru.

Foto: Filip Berko

Tekmovalni program

  • Ivor Martinić po filmskem scenariju Luchina Viscontija, Enrica Mediolija in Nicole Badalucca: SOMRAK BOGOV. Režija Dalibor Matanić. Drama SNG Maribor.
  • Simona Semenič: ŠE NI NASLOVA. Režija Tomi Janežič. Slovensko mladinsko gledališče.
  • Tena Štivičić: KRESNICE. Režija Nina Rajić Kranjac. Mestno gledališče ljubljansko.
  • Nejc Gazvoda: TIH VDIH. Režija Nejc Gazvoda. Mestno gledališče ljubljansko.
  • Anton Podbevšek: IZUMITELJ NA ZEMLJI. Režija Bara Kolenc. Anton Podbevšek Teater.
  • Ivo Svetina: V IMENU MATERE. Režija Ivica Buljan. SNG Drama Ljubljana.
  • William Shakespeare: MACBETH. Režija Janusz Kica. SNG Nova Gorica.
  • Ivan Cankar: OB ZORI. Režija Žiga Divjak. Prešernovo gledališče Kranj.
  • Po motivih drame Daneta Zajca Otroka reke: REKA, REKA / Syntapiens::IZ. Režija Dragan Živadinov. Zavod Delak.
  • Molière: LJUDOMRZNIK. Režija Nina Rajić Kranjac. Slovensko ljudsko gledališče Celje.
  • Rainer Werner Fassbinder: ALI: STRAH TI POJÉ DUŠO. Režija Sebastijan Horvat. SNG Drama Ljubljana.
  • Boris Nikitin: NASPROTJE STVARI. Režija Boris Nikitin, Jan Krmelj. Slovensko mladinsko gledališče.

»Znotraj tega ovira izbor prinaša zelo drugačne in raznovrstne predstave. Za tekmovalni program na nacionalni ravni se mi je zdelo produktivno, da se sooči med seboj več različnih gledaliških poetik. Seveda, ob upoštevanju, da teatri delajo iz zelo neenakih izhodišč in produkcijskih obsegov. Ni mi šlo za revijo enega, ampak za soočenje različnega. Šlo mi je za ustvarjalno polemiko med različnimi uprizoritvenimi koncepti, estetikami in strategijami. Ki pa so me prepričale tudi na objektivni ravni – ne glede na to, ali je katera od izbranih predstav nekoliko bliže mojemu zasebnemu gledališkemu okusu. Tudi zato se bo letos na festivalu predstavilo enajst različnih režijskih poetik. Prav tako sem vesel, da sem lahko v izbor nacionalnega gledališkega festivala med drugim uvrstil tudi zanimive uprizoritve novih slovenskih besedil. V časih postmoderne reciklaže starega in že videnega se mi zdi izvirno pisanje za teater transfuzija sveže krvi v telo in duha aktualnih scenskih praks. In to nič manj važna, kot jo prinašajo inovativne izvedbe vrhunske klasične dramske literature. In tudi njeni prevodi,« je še povedal Zupančič.

Več o 54. Festivalu Borštnikovo srečanje lahko preberete tukaj.

S spleta

Komentarji (0)

S klikom na gumb Komentiraj se strinjate s pravili komentiranja.

Starejše novice