Slika je simbolična.
Združenje Sazas je objavilo začasno tarifo za uporabo glasbe pri spletnih koncertih v živo, kar je razburilo organizatorje dogodkov. Zmotila jih je predvsem višina tarife, menijo, da ni neprimeren trenutek glede na trenutno stanje glasbene industrije.

Sazas je kot kolektivni skrbnik glasbenih avtorskih pravic nedavo objavil začasno tarifo za spletne koncerte v živo, tako imenovane live stream koncerte.

Višina avtorskega nadomestila tako znaša 11 odstotkov od bruto prihodka tovrstnega dogodka, enajst centov od vsakega ogleda oziroma minimalno 32,63 evrov za dogodek.

Tarifa primerljiva z drugimi državami

Kot so pojasnili na Sazasu, so v skladu z zakonom višino določili na podlagi višine enakih tarif v najmanj desetih državah članicah Evropske unije, pri čemer so iz izračuna izločili tri najvišje tarife. 

»Ker v času pojavitve spletnih koncertov v Sloveniji evropske avtorske organizacije še niso imele objavljenih tarif, SAZAS ni mogel objaviti tarife, dokler ni dobil informacije o tarifah iz desetih držav članic Evropske unije. To kaže na absurdnost slovenske zakonodaje. Šele, ko je s temi informacijami razpolagal, je SAZAS lahko objavil tarifo,« so zapisali. 

Sazas bi pobiral tudi od brezplačnih dogodkov

Poteza je razburila organizatorje spletnih koncertov, saj so mnenja, da je bila odločitev o višini sprejeta enostransko in brez pogajanja.

Kot je za Sobotainfo dejal Mitja Prezelj, soustanovitelj Gospodarskega interesnega združenja koncertnih organizatorjev Slovenije in vodja njegovih pogajalskih skupin, ima največ problemov Kino Šiška, kjer so v enem letu izvedli več kot 40 tovrstnih koncertov. 

»Najprej bo treba ugotoviti, ali obstaja pravna podlaga za to. Če obstaja, se bomo pogajali o višini. Ne vem, zakaj ne bi bila podobna tarifa, kot je za koncerte ali celo nižja, saj so budgeti tukaj nižji. Moti nas pa predvsem to, da se pobira denar tudi pri brezplačnih streamih. Streami so specifični in jih organizatorji ne uporabljamo veliko, ker tukaj ni veliko denarja oziroma praviloma prinašajo izgubo. Uporabljajo jih večinoma izvajalci, da obdržijo stik s poslušalci, zdaj jim pa nova tarifa to preprečuje, saj prinaša dodaten strošek,« meni Prezelj, ki upa, da se bodo v prihodnosti dogovorili o smiselni višini tarife in da se ta ne bi zaračunavala za spletne koncerte brez prihodkov.

Kot pravijo v Sazasu, so skladno z zakonom in dovoljenjem zavezani pobirati nadomestila za vse načine uporabe avtorskih del in za načine, za katere tarifa še ni bila določena, oblikovati tudi primerne začasne tarife za uporabo teh del.

Slednje po njihovih besedah omogoča, da bodo avtorji in imetniki pravic dobili izplačana ustrezna avtorska nadomestila, za katera so bili v tem letu zaradi ustavitve dejavnosti organizatorjev prireditev prikrajšani. Po navedbah združenja je bil o tarifi seznanjen tudi Urad za intelektualno lastnino Republike Slovenije.

Veliko glasbenikov uporablja 'live stream' zgolj za ohranjanje stika s svojo publiko.

Pomemben steber finančne varnosti glasbenikov

Prezelj pa opozarja še na en vidik, ki je ravno tako pomemben.

»Glasbena panoga je verjetno v največji krizi svojega obstoja. Denarja ni, upad prihodkov je več kot 90-odstoten, Sazas pa je v obubožani panogi videl vir prihodka,« poudarja in spominja na primer v Angliji, kjer je Gema, podobna organizacija kot Sazas, zamrznila zbiranje tega prispevka za manjše dogodke. 

V Sazasu podarjajo, da so neprofitna organizacija, ki denarja ne pobira zase, temveč za avtorje in imetnike pravic. Zavračajo pa tudi navedbe, da naj v času koronakrize ne bi pomagali glasbenikom.

»Dejstvo je, da je Sazas lani izplačal avtorske honorarje 5114 slovenskim avtorjem in imetnikom pravic v višini kar 3.795.374,31 evrov. Tekom leta 2020 je Združenje Sazas dodelilo avtorski honorar tudi 124.240 avtorjem in imetnikom pravic na tujem repertoarju v višini 4.100.514,44 evrov, ki honorarje prejmejo preko sestrskih kolektivnih organizacij ali slovenskih podjetij, ki zastopajo tuj repertoar,« so zapisali v sporočilu za javnost in dodali, da so eden izmed pomembnih stebrov finančne varnosti glasbenikov.

Reševanje problema streaming platform in vrnitev glasbenih festivalov

Po besedah Prezlja se bo verjetno tarifa tako ali tako, slej ko prej, uveljavila. Rešiti pa bo po njegovem mnenju treba tudi nedorečenosti glede streaming platform, kot so Youtube, Spotify, Deezer in podobne.

»Sazas nima pravice pobirati prispevkov pri tovrstnih vsebinah in tako naši izvajalci ne dobivajo denarja. Upam, da bomo to v naslednjih tednih uredili. Trenutno smo najbolj zaposleni z reševanjem naše panoge in se dogovarjamo z državo glede odpiranja glasbenih prireditev,« je še pojasnil in izrazil zaskrbljenost nad pretiranimi omejitvami, ki jih prinašajo zadnja sproščanja.

»Dovoljene kapacitete so premajhne. Bojim se, da se bodo koncerti v naši okolici dogajali, pri nas pa ne. Ljudje bodo šli v Avstrijo, Italijo in na Madžarsko. Poleti pričakujemo, da bodo festivali potekali brez omejitev. Ne nujno že v juliju, v avgustu pa zagotovo,« je še izpostavil.

S spleta

Komentarji (0)

S klikom na gumb Komentiraj se strinjate s pravili komentiranja.

Starejše novice