Foto: Bobo
Marjan Dora je v novi epizodi oddaje Dora - nedeljski pogovori gostil Ireno Svetek, uspešno pisateljico, ki se lahko s svojo zadnjo kriminalko Rdeča kapica postavi ob bok tako Avgustu Demšarju kot Tadeju Golobu.

Irena Svetek je študirala primerjalno književnost in literarno teorijo na Filozofski fakulteti v Ljubljani, a jo je že od malega zanimala psihoanaliza, ki jo dobro vpleta v svoja literarna dela. Prav zato se je po končanem študiju vpisala na doktorat iz psihoanalize in književnosti na Univerzi v New Yorku.

»Psihoanaliza je zelo zanimiva tema, in sicer ne samo kot teoretski diskurz. Ko sam apliciraš to metodo na literaturo, lahko iz nje marsikaj izvlečeš. Mene zanima predvsem delovanje podzavesti, kako podzavest sploh deluje v procesu pisanja in kaj lahko v tem procesu izveš o sebi kot o avtorju,« razlaga Svetek.

Po koncu študija je nameravala ostati v znanstvenih vodah, a kot pravi sedaj, je bila po duši vedno umetnik.

Nase prvič opozorila s svojim prvim romanom Od blizu

Javnost je nase prvič opozorila s svojim prvim romanom Od blizu, za katerega je leta 2004 prejela nagrado Slovenskega knjižnega sejma za knjižni prvenec in nominacijo za kresnika.

»Takrat sem bila zaradi študija zelo pod vplivom teoretskega diskurza in se mi je zdelo, da sem najpametnejši človek na svetu. Bila sem bolj pod vplivom forme jezika. Torej, kako je vzdušje pomembno, kako pomemben jezik, zgodba pa se mi je zdela sekundarnega pomena,« razlaga Svetek.

Da je zgodbo postavila na stranski tir, so takrat poudarili tudi novinarji, a kot pravi danes, je takrat sama menila drugače. »Vedno, ko gledamo na pisanje nazaj, nam to veliko pove o nas samih, v kakšen obdobju smo bili, kaj se nam je takrat dogajalo. Vsak roman lahko vzamemo kot neki prerez, analizo obdobja,« dodaja Irena Svetek.

Zapisala tudi del lastne zgodbe, ki se nato spremeni v fikcijo

V svojem naslednjem romanu Sedmi val se je pisateljica ukvarjala z družinsko dinamiko, pri čemer pa poudarja, da ji je bolj pri srcu njena tretja knjiga naslovom Zaspi, mala moja, zaspi.

Prvi del romana namreč predstavlja njeno avtobiografsko zgodbo, njeno odraščanje v Kopru ter selitev v Trnovo.

»Na tej točki se začne preplet fikcije z realnostjo. Potem gremo v zgodbi na Haiti in potem je ta grozljiva zgodba, ki jo opisuje knjiga. To pa zato, ker sem v tem obdobju gledala veliko dokumentarcev in me je tako šokiralo, kako je možno, da se kaj takšnega dogaja in se me je zelo dotaknilo. Zaradi tega mesece nisem prišla k sebi,« skrivnostno pove Irena Svetek, ki pa zgodbe ne želi razkriti, saj noče uničiti užitka pri branju.

Med pisanjem Rdeče kapice se je posvetila scenaristiki

Njen zadnji roman Rdeča kapica je bil izdan v letošnjem letu, v njem pa se je avtorica popolnoma posvetila žanru kriminalke.

Roman je začela pisati že leta 2013, a je po nekaj desetih straneh pisanje za nekaj časa odložila in se začela ukvarjati s scenaristiko.

Med drugim je napisala scenarij za celovečerni film Skupaj, v katerem je svojo zadnjo vlogo igral preminuli slovenski igralec Jernej Šugman in scenarije za več nadaljevank in nanizank. Med drugim za nanizanko Ena žlahtna štorija, Hudičev greben in Česnovi.

Postavila se je ob bok Demšarju in Golobu

A se je k pisanju svojega četrtega romana nato znova vrnila in se kot ena izmed redkih slovenskih avtoric kriminalk ob bok postavila opevanima Tadeju Golobu in Avgustu Demšarju.

»Zelo sem vesela, da se je na tem področju začelo pri nas dogajati, saj pri nas v Sloveniji nimamo tradicije žanra. To se zdaj počasi razvija in tudi sami začenjamo s tem. Pred tem je imelo vse, kaj bilo žanrskega pri nas, negativno konotacijo. In mislim, da se zdaj ta žanr v nekem smislu presega, v smislu okvirjev striktnega oziroma strogega žanra,« razlaga Svetek.

Tako meni, da je kriminalni žanr, vendar le, če je ta dobro izpeljan, izredno nagrajujoč za bralca.

»Na koncu zgodbe namreč bralca nagradi. Dobi dober občutek, ko se mu vse nekako sestavi in ko ve, da je tudi sam aktivno sodeloval v zgodbi,« pravi Svetek.

Rdeča kapica nastavlja ogledalo družbi

Zgodba njenega romana Rdeča kapica je postavljena v Ljubljano, v središču dogajanja pa je tragičen in brutalen dogodek.

Sredi ljubljanskega parka namreč sprehajalec psa odkrije golo truplo umorjene trinajstletne deklice, oblečene le v rdeč plašč.

Roman Rdeča kapica namreč v ozadju razkriva temne in sprevržene plati človeške narave, obenem pa družbi nastavlja ogledalo, v katerem odsevajo daljnosežne posledice vzgojnega zanemarjanja in zlorabe otrok.

Pomembno vprašanje, zakaj nekdo ubija

Tako Svetek poudarja, da ji v kriminalnem žanru ni toliko pomembno vprašanje kdo, ampak jo veliko bolj zanima vprašanje, zakaj.

»Zelo pomembno mi je vprašanje, zakaj nekdo ubija, kako pride do tega. Tako lahko vidiš, da smo ljudje krvavi pod kožo. Da ni vse samo črno-belo, ampak je večplastno. Da vidiš, da so lahko tudi morilci izjemno poškodovani ljudje,« meni Irena Svetek.

Zanimivo je, da je že kmalu po izidu Rdeče kapice napovedala, da gre za kriminalko v nizu romanov. Tako razkriva, da bo že maja prihodnje leto izšla nova kriminalka, druga v seriji, z naslovom Gospodar volkov.

Dogajanje, ki meji na magični realizem, bo postavljeno v Belo krajino, v ospredju pa bo staroslovanska mitološka zgodba, ki bo adaptirana na današnji čas.

Pisatelj je tudi njen mož, vendar ju povezuje več kot samo delo

Pri vsem skupaj je zanimivo, da je tudi mož Irene Svetek pisatelj. Od leta 2014 je namreč poročena z Dušanom Čatrom, ki ga poznamo po romanih Ata je spet pijan, Pojdi z mano in B52.

Sama pravi, da gre za posrečeno zgodbo.

»V istih krogih se gibljeva že od samega začetka, tukaj sva se tudi spoznala. Iste prijatelje imava in tudi, čeprav veliko ljudi ne more verjeti, se midva doma ne pogovarjava o literaturi, ne analizirava neprestano lastno delo,« razlaga Svetek.

A kljub temu se v delu zelo ujameta, skupaj namreč snujeta scenarije za televizijske nanizanke in serije. »Z njim se zelo ujamem. Njegov način razmišljanja je meni blizu in njemu je blizu moj način razmišljanja. Navadno imam jaz idejo za zgodbo, on pa ima izreden občutek, da to zgodbo postavi v realen kontekst, da te osebe in karakterja omili in realizira,« zaključuje pisateljica Irena Svetek.

Komentarji (1)

S klikom na gumb Komentiraj se strinjate s pravili komentiranja.
Surfeiter (nepreverjen)

"Morilci so poškodovani ljudje" ... zanimivo! ... prestrašila me je, tale uspešna pisateljica, ki bi lahko delala v stroki, če ne imela v sebi umetniškega duha ... kako poškodovan sem šele sam, se vprašam, ko bi morilcu nedolžne 13 let stare deklice življenje za kazen za umor vzel s pinceto ... košček za koščkom ...

Starejše novice